Kościół św. Geralda jest położony w Ralston w stanie Nebraska, na obrzeżach Omaha. Dzięki wysokim sufitom, ozdobnym witrażom i klasycznym liniom robi uderzające wrażenie. Zbudowany został w 1995 roku i może pomieścić 900 wiernych. Oprócz codziennych mszy świętych odbywa się tam pięć nabożeństw weekendowych.
WYZWANIE
Muzyka odgrywa ważną rolę dla parafian, a występy śpiewaków liturgicznych i muzyków św. Geralda są atrakcją każdego weekendu. Akustyka sanktuarium poprawia jakość dźwięku zarówno chóru, jak i organów; niestety utrudnia też zrozumienie kazań i innych prelekcji. Zdecydowano, że aby jak najlepiej służyć wszelkim działaniom kościelnym, potrzebny jest nowy system nagłośnienia.
Dźwięk musiał być bardzo wyraźny i estetyczny. Właśnie te kryteria skłoniły nas do zastosowania głośników Community firmy Biamp.
ROZWIĄZANIE
Akustyka kościoła św. Geralda była wyzwaniem dla firmy Electronic Contractor, która zaprojektowała i zainstalowała nowy system nagłośnienia. Jak wspomniano wcześniej, sanktuarium było silnie pogłosowe, a poprzedniemu systemowi brakowało kierunkowości potrzebnej do przezwyciężenia tego problemu. Według inżyniera sprzedaży Micaha Yosta z Electronic Contract Company istotne było również, aby wszelkie prace związane z nagłośnieniem zachowały estetykę kościoła.
„Musieliśmy dodać źródło liniowe do pomieszczenia, ponieważ nie było go w systemie dźwiękowym” – powiedział Yost. „Musiało być kierunkowe i estetyczne. Właśnie te kryteria skłoniły nas do wykorzystania głośników Community firmy Biamp. Bardzo łatwo je malować i ukryć”.
Yost, który kierował sześcioosobowym zespołem zajmującym się instalacją, zdecydował się zbudować rozwiązanie z kolumną głośnikową szerokopasmową ENT-FR, wykorzystując procesory ENT-FR jako źródło liniowe. Zestrojony w czasie rozproszony system ośmiu montowanych na suficie subwooferów Community obsługuje niskie częstotliwości. Umożliwiło to systemom ENT-FR sterowanie częstotliwościami powyżej 250 Hz z przodu, jednocześnie umożliwiając dystrybucję niższych częstotliwości.
REZULTAT
Yost wyjaśnił, w jaki sposób nowy system znacznie poprawił zrozumiałość i kontrolę. „Największą cechą była kierunkowość utworu. Pozwoliło nam to umieścić dźwięk tam, gdzie chcieliśmy. To bardzo pogłosowe pomieszczenie, więc musieliśmy być w stanie skierować dźwięk bezpośrednio na słuchaczy, tak aby nie odbijał się wszędzie wkolo”.
Kompaktowy rozmiar kolumny ENT-FR doskonale komponuje się z wnętrzem kościoła. Zespół instalacyjny pomalował obudowy tak, aby pasowały do ścian, przez co głośniki były prawie niemożliwe do wykrycia. Dzięki procesorowi DSP Biamp AudiaFLEX nowy system dźwiękowy zapewnił znacznie lepszą kontrolę źródeł dźwięku w kościele. „Wcześniej w kościele mieli w suficie kilka głośników, które rozchodziły się wszędzie” – powiedział Yost. „Dzięki ENT-FR mogliśmy przenieść to wszystko na pierwszy plan do głośnika. Było to bardzo czyste, kierunkowe i kontrolowane”.