Założony w 1912 r. kościół katolicki św. Elżbiety od ponad wieku służy potrzebom katolickiej ludności San Francisco. Aby pomieścić stale rosnącą liczbę parafian pragnących uczestniczyć w nabożeństwach, w 1962 r. wybudowano nowy budynek kościoła. Został zaprojektowany z wielką starannością i dbałością o funkcjonalność i czystość projektu, wnętrze budynku posiada wiele pięknych elementów, takich jak rzeźby, solidne drewniane ławki, kamienne podłogi i sklepione sufity. Niestety, skupiając się na wizualnej stronie projektu, nie rozwiązano licznych problemów akustycznych, które powodowały dyskomfort u wiernych przebywających we wnętrzu kościoła.
WYZWANIE
Aby lepiej służyć obecnym i przyszłym parafianom, kościół Św. Elżbiety potrzebował rozwiązania, które zlikwiduje pogłos (echo) i pozwoli wiernym w każdym miejscu w kościele wyraźnie słyszeć kazania, czytania, muzykę, aby mogli w pełni uczestniczyć w liturgii mszy świętej.
„Bardzo często zdarza się, że parafianie skarżą się księdzu, że nie słyszą, ale najczęściej chodzi im o to, że nic nie rozumieją” – powiedział Tony Belo, inżynier dźwięku, który projektuje i dostraja systemy nagłośnieniowe dla kościołów katolickich. „System audio jest bardzo głośny – wystarczająco głośny dla zespołu rockowego. To nie niewystarczająca wydajność systemu, a właśnie pogłos jest problemem”.
Podczas pierwszej mszy po pojawieniu się nowej instalacji, ksiądz poprosił wiernych o opinie. Po wszystkim powiedział: „Tony, to jest jak noc i dzień. Noc i dzień.”
TONY BELO Konsultant/inżynier, AQB Lights Sounds Controls
ROZWIĄZANIE
Po zainstalowaniu blisko 30 systemów dźwiękowych w kościołach katolickich, Tony Belo przeanalizował ofertę rynkową i wyselekcjonował optymalne głośniki oraz system DSP dla tych wymagających akustycznie przestrzeni. Jego wybór padł na kolumny głośnikowe Biamp Desono ENT-FR, procesor Nexia DSP oraz wzmacniacz z procesorem Community ALC-3202D.
Kolumna Desono ENT-FR oferuje najwyższą wydajność w estetycznej obudowie. Skalowalna konstrukcja pozwala na szeroki zakres zastosowań, od pojedynczej jednostki do stworzenia matryc od podłogi do sufitu, o dowolnej długości, które minimalizują odbicia dźwięku i pogłos, jednocześnie zwiększając zrozumiałość mowy. Główną zaletą systemu jest możliwość umieszczenia środka pionowego systemu formowania wiązki symetrycznie lub asymetrycznie w stosunku do pionowej osi kolumny. Dostępna jest szeroka gama uchwytów montażowych pasujących do niemal każdej instalacji.
W kościele św. Elżbiety Belo stworzył projekt wykorzystujący dwa głośniki ENT-FR po obu stronach kościoła i wsporniki montażowe, które spełniły życzenie księdza odnośnie czystej, minimalistycznej instalacji.
„Wydajność systemu jest bardzo dobra. Dodatkowo, Biamp daje mi pewność, że mam wszystkie dane akustyczne i wyniki pomiarów, których potrzebuję. Ponieważ widzę wzorzec, wiem, jak systemy działają w różnych widmach częstotliwości, wiem, jak go zaprojektować i ukierunkować – a one naprawdę są zgodne z tymi wzorcami” – powiedział Tony Belo. „Wyniki są przewidywalne”.
Tony Belo wspomniał również o obsłudze klienta w Biamp jako główny powód swojego wyboru tej marki. „Jeśli mam pytania, mogę do nich zadzwonić w każdej chwili” – powiedział. „Byli bardzo pomocni, dostarczając cennych informacji, które ułatwiły mi pracę”.
REZULTAT
Dzięki wiedzy i zaangażowaniu Tony’ego Belo, kościół św. Elżbiety posiada teraz system audio zdolny do przezwyciężenia mrocznej akustyki, która od dawna nękała budynek, i daje parafianom pewność, że zarówno kazania jak i pieśni usłyszą głośno i wyraźnie”. Jestem bardzo zadowolony z jakości tych rozwiązań,” powiedział Tony Belo o zastosowanych produktach Biamp. „Stały się standardem w moich projektach, który zapewniją pewną redundancję wyposażenia kościoła”.
Ci, którzy uczęszczają do Świętej Elżbiety, zauważyli natychmiastową różnicę. „Podczas pierwszej mszy po pojawieniu się nowej instalacji, ksiądz poprosił wiernych o opinie. Po wszystkim powiedział: „Tony, to jest jak noc i dzień. Noc i dzień.”