Biblioteki to sanktuaria wiedzy i nauki. Ale nie zawsze są oazą ciszy – mogą być również hałaśliwe, z szelestem papierów, klikaniem klawiatur i szmerem rozmów. Taki hałas w tle może rozpraszać osoby próbujące czytać, uczyć się lub pracować. To samo dotyczy otwartych przestrzeni edukacyjnych w kampusach szkolnych i uniwersyteckich. Dlatego coraz więcej tych instytucji zwraca się w stronę maskowania dźwięku, jako rozwiązania do tworzenia cichych przestrzeni.
Maskowanie dźwięku pomaga zapewnić ciszę niezbędną do koncentracji i nauki, emitując jednolity dźwięk tła, który zagłusza niepożądane dźwięki. Delikatny szum emitowany przez system został zaprojektowany tak, aby był w dużej mierze niezauważalny, ale na tyle podnosi poziom dźwięków otoczenia, że maskuje rozpraszające rozmowy i inne odgłosy.
Promocja skupienia
Zagłuszając rozmowy, odgłosy kroków i inne zmienne hałasy, maskowanie dźwięku tworzy stabilne tło, które łatwiej jest wyciszyć. Uczniowie mogą lepiej skoncentrować się na wykonywanym zadaniu bez nieprzewidywalnych zakłóceń.
Definiowanie cichych stref
Dzięki możliwości podziału na strefy w ramach platformy maskowania dźwięku Cambridge Qt X firmy Biamp, biblioteki mogą wyznaczyć stałe ciche obszary, takie jak czytelnie, kąciki do nauki, czy pracownie komputerowe. Uczniowie wiedzą, gdzie się udać, gdy potrzebują spokojnej przestrzeni, aby uczyć się bez rozpraszania.
Respektowanie wszystkich stylów uczenia się
Uczniowie mają różne preferencje dotyczące hałasu podczas nauki. Maskowanie dźwiękiem zadowoli zarówno tych, którzy chcą absolutnej ciszy, jak i tych, którzy wolą subtelny hałas w tle. Naukowcy z Uniwersytetu w Chicago przeprowadzili w 2015 roku ankietę na ten temat. Przebadano 361 studentów pod kątem preferowanego przez nich poziomu hałasu i środowiska, w którym przygotowują się do egzaminów.
Badanie wykazało:
- 34% studentów stwierdziło, że woli całkowitą ciszę podczas nauki
- 39% preferowało subtelny dźwięk w tle
- 15% lubiło uczyć się przy normalnych dźwiękach rozmowy
Spośród studentów, którzy preferowali dźwięki w tle:
- 52% stwierdziło, że muzyka instrumentalna, lub dźwięki otoczenia pomagają im się skoncentrować
- 61% używało dźwięku w tle, aby zagłuszyć bardziej rozpraszające dźwięki
- 37% stwierdziło, że dźwięk w tle blokował rozpraszające rozmowy
- 29% stwierdziło, że subtelny hałas zapewnia uspokajające środowisko do nauki
Naukowcy doszli do wniosku, że studenci mają szeroki zakres preferencji dotyczących dźwięków otoczenia, ale większość z nich korzysta z przestrzeni, które zapewniają pewną separację akustyczną od innych poprzez pochłanianie i maskowanie dźwięku. Jedną z kluczowych zalet maskowania dźwiękiem jest to, że pozwala ono tym, którzy chcą ciszy, znaleźć ją, nie uniemożliwiając jednocześnie wspólnej nauki.
Ograniczanie hałasu
Hałas łatwo rozprzestrzenia się w otwartych przestrzeniach z pogłosem. Maskowanie dźwiękiem zmniejsza zarówno zakres słyszalnego hałasu, jak i zrozumiałość mowy, co zapobiega przenoszeniu się dźwięków pobliskich rozmów między sekcjami.
Aby w pełni wykorzystać możliwości maskowania dźwiękiem, należy dostosować ustawienia wyjściowe, w zależności od pory dnia, liczby osób i sposobu, w jaki dana przestrzeń jest zwykle używana.
Ciche przestrzenie sprzyjają produktywności, kreatywności i nauce. Aby móc je w pełni wykorzystać, Biamp oferuje kompletne rozwiązania maskujące dźwięk, zaprojektowane z myślą o bibliotekach, ośrodkach edukacyjnych i placówkach badawczych.
Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o sposobach maskowania dźwiękiem.