Dobry interfejs użytkownika na ekranie dotykowym powinien być bezproblemowy w użytkowaniu – ale nie można ignorować słabych elementów projektu. Oto kilka wskazówek dotyczących tworzenia lepszych interfejsów użytkownika.
Dobrze zaprojektowany interfejs na ekranach dotykowych powinien być:
Praktyczny
Interfejs sterowania powinien być zaprojektowany z myślą o potrzebach jego użytkowników. Nie ma znaczenia, jak bardzo jest ładny lub ile ma funkcji, jeśli te funkcje nie pozwalają użytkownikowi na wykonanie wymaganych działań.
Dlatego tak ważne jest, aby przed zaprojektowaniem interfejsu poświęcić czas na zrozumienie kontekstu, w jakim będzie on używany. W jakim pomieszczeniu? Jakie urządzenia będą kontrolowane? Kim jest typowy użytkownik? Jakie funkcje są dla niego najważniejsze?
Przystępny
Przystępny interfejs oznacza, że jest on wystarczająco prosty i przejrzysty, aby był zrozumiały i używany przez różnych użytkowników, niezależnie od ich umiejętności technicznych czy znajomości urządzenia. Ponadto przystępny interfejs zaspokaja w pierwszej kolejności najważniejsze i konkretne potrzeby użytkownika. Oznacza to, że najważniejsze funkcje powinny być dostępne natychmiast, bez konieczności poruszania się po kilku warstwach.
Celowy
Decyzje dotyczące różnych elementów projektu interfejsu użytkownika muszą opierać się na wiedzy o użytkownikach. Dlatego każdy element interfejsu użytkownika powinien mieć swój cel.
Projektowanie z intencją pomaga również usprawnić interfejs. Pomaga upewnić się, że elementy projektu są jasne i zwięzłe, dzięki czemu użytkownik łatwo zrozumie, jak wykonać pożądane działania.
Projektując interfejs użytkownika dla ekranów dotykowych, należy odpowiedzieć na następujące pytania:
- Czy ta funkcja jest konieczna?
- W jaki sposób pomaga ona użytkownikowi?
- Jak mogę uprościć ten proces?
- Czy użytkownik może zrozumieć, co oznacza każdy przycisk bez zbędnego tekstu?

Intuicyjny
W idealnym świecie podczas interakcji z interfejsem użytkownicy nie powinni myśleć o tym, jakie czynności wykonują. Czas potrzebny na wykonanie danego działania powinien być jak najkrótszy.
Działania, których wykonanie trwa dłużej niż to konieczne, powodują frustrację. A kiedy użytkownik jest sfrustrowany, przestaje korzystać z interfejsu sterowania i szuka innego rozwiązania. I zadaje sobie pytania: „Co się dzieje? To nie powinno trwać tak długo! Dlaczego to jest takie skomplikowane? Dlaczego to po prostu nie działa?!”.
Interfejs powinien być intuicyjny, aby użytkownicy mogli szybko wykonywać funkcje, które interfejs sterowania ma usprawnić. I powinien być ekranem, który wygląda jak coś, co użytkownicy widzieli i używali już wcześniej.
Atrakcyjny
Mówiąc najprościej, docelowi użytkownicy chętniej skorzystają z urządzenia sterującego, jeśli będzie dobrze wyglądało. Atrakcyjny interfejs sprawia, że ogólne wrażenia użytkownika są bardziej satysfakcjonujące.
Oczywiście piękno i estetyka są subiektywne, a to, co wygląda „dobrze”, będzie się różnić w zależności od tego, kogo pytamy. Przed zaprojektowaniem interfejsu należy dobrze zrozumieć, jakie działania będą wykonywać docelowi użytkownicy.
Postępując zgodnie z tymi wskazówkami, dostarczysz interfejs sterowania z ekranem dotykowym, który jest zarówno funkcjonalny, jak i ładny, a co najważniejsze, usatysfakcjonuje Twoich klientów.
Dowiedz się więcej o systemach sterowania firmy Biamp.